Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Право на звернення, як важливий конституційний принцип участі громадян в управлінні державними та громадськими справами знаходить свою реалізацію в Законі України від 02 жовтня 1996 року «Про звернення громадян».
Діловодство за пропозиціями (зауваженнями), заявами і скаргами громадян здійснюється відповідно до вимог Інструкції з діловодства за зверненнями громадян, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1997 року №348.
Однією із основних функцій роботи відділу правового забезпечення та розгляду звернень громадян є забезпечення дотримання законодавства України при реєстрації, обліку та розгляді звернень громадян, які надходять до Івано-Франківського апеляційного суду.
Питання роботи зі зверненнями громадян постійно перебуває на контролі в голови апеляційного суду, заступника голови суду та керівника апарату суду. Особлива увага приділяється організації особистого прийому громадян, який здійснюється згідно положень Закону та відповідно до затвердженого графіку. У зв'язку із введенням Кабінетом Міністрів України протиепідемічних заходів прийом громадян в апеляційному суді у 2022 році не здійснювався.
У 2022 році надійшло 255 звернень, 251 – розглянуто, 4 –перереєстровано в автоматизованій системі суду на 2023 рік. Отже, незначно збільшилась кількість звернень громадян та юридичних осіб, що надійшли до апеляційного суду, порівняно з попереднім роком, - 255 звернень (236 – за 2021 рік, 234 - за 2020 рік, 227 – за 2019 рік) (зображено на діаграмі, додаток №1).
Відповідно до вимог Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» громадяни можуть подавати до апеляційного суду електронні звернення з використанням мережі Інтернет та засобів електронного зв’язку. Електронне звернення пишеться у довільній формі, але має відповідати вимогам ЗУ «Про звернення громадян». Із загальної кількості звернень за 2022 рік – 161 надійшло електронною поштою, що вдвічі перевищує кількість електронних звернень минулого року (81 – за 2021 рік), додаток №2.
Із загальної кількості звернень – 21 від юридичних осіб (39 – за 2021 рік, 43 – за 2020 рік, 70 – за 2019 рік) (додаток №3). З наведеного можна зробити висновок, що кількість звернень юридичних осіб до апеляційного суду з кожним роком зменшується.
Всі звернення розглянуто в межах строків, визначених Законом України «Про звернення громадян». Згідно ст. 8 цього Закону залишено без розгляду - 14 звернень (у 2021 році – 5).
Звернення, що надійшли до апеляційного суду впродовж 2022 року стосувалися таких основних питань (додаток №4):
1) відводу судді – 3 (за 2021 рік – 2, за 2020 рік -6)
2) незаконних дій (бездіяльності) суддів – 9 (за 2021 рік -24, за 2020 рік -28),
3) інші питання – 243 (за 2021 рік -202), зокрема: надання інформації щодо надходження та стану розгляду справ, строків подання та порядку оформлення апеляційних та касаційних скарг, видачі виконавчих документів у справі та їх дублікатів, видачі та роз’яснення судового рішення, незгоди з судовими рішеннями місцевих судів, неможливості ознайомитись з матеріалами справи та невидачі копій судових рішень, тощо.
В той же час за 2022 рік відсутні звернення з таких питань як:
Всі звернення розглянуті з дотриманням строків розгляду, встановлених законодавством України. Керівництвом апеляційного суду постійно контролюється питання щодо дотримання порядку та строків розгляду звернень громадян відповідно до вимог ЗУ «Про звернення громадян». З працівниками відділу правового забезпечення та розгляду звернень громадян проводяться навчання з вищевказаних питань.
У порівнянні з минулим роком зменшилась кількість звернень громадян відносно Івано-Франківського апеляційного суду – 28 (35 – за 2021 рік), Івано-Франківського міського суду – 5 (12 – за 2021 рік).
Згідно даних проведеного аналізу у 2022 році не надійшло жодної скарги відносно необґрунтованих дій чи бездіяльності суддів або працівників апарату більшості місцевих судів.
У 2022 році значно збільшилась кількість звернення від пенсіонерів та інвалідів – 45 (25 – за 2021 рік). Відповідно до вимог законодавства України вищевказані звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються в першочерговому порядку.
Переважна кількість звернень, що надходили до апеляційного суду є необґрунтованими, наведені у них факти у більшості випадків не підтверджувались. У необхідних випадках керівництвом апеляційного суду та працівниками відділу вживались заходи для належного реагування, в межах наданих законом повноважень.