flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз розгляду звернень громадян та юридичних осіб, що надійшли до Івано-Франківського апеляційного суду у першому півріччі 2020 році

Право на звернення, як важливий конституційний принцип участі громадян в управлінні державними та громадськими справами знаходить свою реалізацію в Законі України від 02 жовтня 1996 року «Про звернення громадян». За цим Законом громадянам забезпечується право звертатися не лише до органів державної влади і місцевого самоврядування, а й до об’єднань громадян, установ, організацій незалежно від форм власності, підприємств, засобів  масової інформації, посадових осіб відповідно до їхніх функціональних обов’язків, щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних і особистих прав та  законних інтересів.

Діловодство за пропозиціями (зауваженнями), заявами і скаргами громадян здійснюється  відповідно до вимог Інструкції з діловодства за зверненнями громадян, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1997 року №348.

Відповідно до вимог ЗУ «Про звернення громадян» в апеляційному суді впродовж першого півріччя 2020 року керівництвом  суду здійснювався особистий прийом громадян. У зв'язку із введенням Кабінетом Міністрів України протиепідемічних заходів прийом громадян в апеляційному суді впродовж певного часу не здійснювався, тому кількість прийнятих на особистому прийомі громадян зменшилась, зокрема:

- головою апеляційного суду –  9 (21 – за аналогічний період 2019 року, 25 – за перше півріччя 2018 року);

- заступником голови суду – прийом не здійснювався (2 – за аналогічний період 2019 року та 2018 року);

- керівником апарату суду - 2 громадян ( 2 – за аналогічний період 2019 року)

Кількість громадян, які прийняті на особистому прийомі керівництвом апеляційного суду, відображено у таблиці (додаток №1).

У першому півріччі 2020 року збільшилась кількість звернень громадян та юридичних осіб, що надійшли до апеляційного суду, а саме: 96 звернень громадян (89 звернення – за аналогічний період 2019 року, 86 – за перше півріччя 2018 року) (зображено на діаграмі, додаток №2).

Відповідно до вимог Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» громадяни можуть подавати до апеляційного суду електронні звернення з використанням мережі Інтернет та засобів електронного зв’язку. Електронне звернення пишеться у довільній формі, але має відповідати вимогам ЗУ «Про звернення громадян». Із загальної кількості звернень у першій половині 2020 року 30 звернень від громадян та юридичних осіб надійшли електронною поштою (відображено у додатку № 3).

Із загальної кількості звернень 17 – від юридичних осіб (37 – за аналогічний період 2019 року, що у два рази перевищує показник 2020 року; 15 – перше півріччя 2018 року, 26 – за аналогічний період 2017 року) (відображено у додатку № 4).

Відповідно до вимог ЗУ «Про звернення громадян» працівниками відділу розглянуто 96 звернень, всі звернення розглянуті в межах строків, визначених Законом. Заяви, скарг та пропозицій, які згідно ст. 8 ЗУ «Про звернення громадян»  залишаються  без розгляду, у першому півріччі 2020 року – відсутні.

Звернення, що надійшли до апеляційного суду, переважно стосувалися таких основних питань:

1) тяганини, допущеної при розгляді справ  – 1  (4 – за перше півріччя 2019 року, 2 скарги надходило у  2018 та 2017 роках);

2) відводу судді – 1 (5 – за аналогічний період 2019 року, відсутні за 2018 та 2017 роки);

3) незаконних дій (бездіяльності) суддів – 12 (10 – за перше півріччя 2019 року, 14 – у першій половині 2018 року, 13 -  за аналогічний період 2017 року);

4) зміни підсудності – 4 (5 – за першу половину 2019 року, не надходили у першій половині 2018 року);

         5) у 77 зверненнях громадянами та юридичними особами порушувались інші питання, зокрема: надання інформації щодо надходження та стан розгляду справ, строків подання та порядку оформлення апеляційних скарг та виконавчих документів, сплати та повернення судового збору, видачі та роз’яснення судового рішення, необґрунтованих дій працівників апарату суду, незгоди з судовими рішеннями місцевих судів, неможливості ознайомитись з матеріалами справи та невидачі копій судових рішень, тощо.

Із наведеного можна зробити висновок, що зменшилась кількість звернення, які стосувалися відводу суддів та тяганини допущеної при розгляді справи. Збільшилась кількість громадян, які в зверненнях порушували питання незаконних дій або бездіяльності суддів апеляційного та місцевих судів.

Схематично аналіз розгляду звернень зазначено в таблиці (додаток №5).

        

У порівнянні з минулим  роком збільшилась кількість звернень громадян відносно Рожнятівського районного  суду – 2 (за першу половину 2019 року звернень відносно роботи вищевказаного суду не надходило).

У порівнянні з першою половиною 2019 року неістотно зменшилась кількість  звернень відносно таких судів: Івано-Франківського апеляційного суду, Снятинського районного суду, Болехівського міського суду, Городенківського районного суду, Івано-Франківського міського суду, Надвірнянського районного суду та Тисменицького районного суду.

Згідно даних проведеного аналізу у першій половині  2020 року не надійшло жодної скарги від громадян відносно необґрунтованих дій чи бездіяльності суддів або працівників апарату наступних судів: Богородчанського районного суду, Болехівського міського суду Верховинського районного суду, Галицького районного суду, Надвірнянського районного суду, Рогатинського районного суду, Тлумацького районного суду та Коломийського міськрайонного суду.

За перше півріччя 2020 року всі звернення громадян розглянуті з дотриманням строків, встановлених ЗУ «Про звернення громадян». У зв’язку з об’єктивними причинами (складність скарги; витрата часу на надсилання та отримання інформації по справі, тощо) у деяких випадках термін розгляду звернень становив більше 15 днів. За  перше півріччя 2020 року відсутні звернення, розгляд яких потребував понад 30 та 45 днів.

Керівництвом апеляційного суду постійно контролюється питання щодо дотримання порядку та строків розгляду звернень громадян відповідно до вимог ЗУ «Про звернення громадян». З працівниками апарату суду та працівниками відділу правового забезпечення та розгляду звернень громадян проводяться навчання з вищевказаних питань.

У  першому півріччі 2020 року збільшилась кількість звернення від пенсіонерів та інвалідів – 17 (11 – за аналогічний період 2019 року,16 - за  першу половину 2018 року). Відповідно до вимог законодавства України вищевказані звернення  громадян,  які мають встановлені законодавством пільги,  розглядаються апеляційним судом в першочерговому порядку.

Переважна кількість звернень, що надходили до апеляційного суду є необґрунтованими.  З аналізу розглянутих звернень можна зробити висновок, що наведені у них факти у більшості випадків не підтверджувались. У необхідних випадках керівництвом апеляційного суду та працівниками відділу вживались заходи для належного реагування, в межах наданих законом повноважень.