flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз розгляду звернень громадян та юридичних осіб, що надійшли до Івано-Франківського апеляційного суду у 2020 році

 

Право на звернення, як важливий конституційний принцип участі громадян в управлінні державними та громадськими справами знаходить свою реалізацію в Законі України від 02 жовтня 1996 року «Про звернення громадян» (далі Закон). За цим Законом громадянам забезпечується право звертатися не лише до органів державної влади і місцевого самоврядування, а й до об’єднань громадян, установ, організацій незалежно від форм власності, підприємств, засобів  масової інформації, посадових осіб відповідно до їхніх функціональних обов’язків, щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних і особистих прав та  законних інтересів.

Діловодство за пропозиціями (зауваженнями), заявами і скаргами громадян здійснюється  відповідно до вимог Інструкції з діловодства за зверненнями громадян, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1997 року №348.

Однією із основних функцій роботи відділу правового забезпечення та розгляду звернень громадян є забезпечення дотримання законодавства України при реєстрації, обліку та розгляді звернень громадян, які надходять до Івано-Франківського апеляційного суду.

Питання роботи зі зверненнями громадян постійно перебуває на контролі в голови апеляційного суду, заступника голови суду та керівника апарату суду. Особлива увага приділяється організації особистого прийому громадян, який здійснюється згідно положень Закону та відповідно до затвердженого графіку апеляційного суду. У зв'язку із введенням Кабінетом Міністрів України протиепідемічних заходів прийом громадян в апеляційному суді не здійснювався, тому кількість прийнятих на особистому прийомі громадян зменшилась у порівнянні із 2019 роком, зокрема:

- головою апеляційного суду – 10 громадян (41 громадян – 2019 рік, 47 – за  2018 рік, 68 – за 2017 рік);

- керівником апарату суду - 3 громадян (2 громадян – 2019 рік, 3– за 2018 рік, 2 – за 2017 рік).

Кількість громадян, які прийняті на особистому прийомі керівництвом апеляційного суду, відображено в таблиці (додаток №1), також дані відомості постійно розміщувалися  на офіційному сайті апеляційного суду

У 2020 році збільшилась кількість звернень громадян та юридичних осіб, що надійшли до апеляційного суду, у порівнянні з 2019 роком,  а саме – 234 звернення громадян (227 звернень – 2019, 204 – за 2018 рік, 232 – 2017 рік) (додаток №2), 8 звернень громадян не розглянуті у 2020 році та  перереєстровані у 2021 рік.

Відповідно до вимог Закону щодо електронного звернення, громадяни можуть подавати до апеляційного суду електронні звернення з використанням мережі Інтернет та засобів електронного зв’язку. Електронне звернення пишеться у довільній формі, але має відповідати основним вимогам Закону. Із загальної кількості звернень у першій половині 2020 року – 72 звернення від громадян та юридичних осіб надійшли електронною поштою (відображено у додатку № 3).

Із загальної кількості звернень – 43 від юридичних осіб (70 – за аналогічний період 2019 року, що значно перевищує показник 2020 року, 36 – за  2018 рік, 44 – за 2017 рік) (відображено у додатку № 4).

Відповідно до вимог Закону працівниками відділу розглянуто 226 звернень, всі звернення розглянуті в межах строків, визначених законодавством України. Відповідно до вимог ст. 8 Закону 1 звернення залишене без розгляду (5 звернень – 2019 рік, 6 – за 2018 рік, 4– 2017 рік).

Звернення, що надійшли до апеляційного суду впродовж звітного періоду 2020 року, стосувалися таких основних питань:

1) тяганини, допущеної при розгляді справ  –  2 (8 – за минулий рік, 8-2018 рік, 4– 2017 рік) ;

2) відводу судді – (6 – за 2019 рік, 1 – за  2018 рік, аналогічна кількість у  2017 році);

3) незаконних дій (бездіяльності) суддів – 28  (35 – 2019 рік, 28 – за  2018 рік, 17 -   2017 рік);

4) зміни підсудності – 6 (8 – 2019 рік, 4 – за  2018 рік, 21 -   2017 рік);

5) інші питання, що порушувалися у зверненнях – 187 (зокрема: надання інформації щодо надходження та стан розгляду справ, строків подання та порядку оформлення апеляційних скарг та виконавчих документів, сплати та повернення судового збору, видачі та роз’яснення судового рішення, необґрунтованих дій працівників апарату суду, незгоди з судовими рішеннями місцевих судів, неможливості ознайомитись з матеріалами справи та невидачі копій судових рішень, тощо).

Із наведених показників можна зробити висновок, що в 2020 році зменшилась кількість звернення громадян, які стосувалися незаконних дій суддів, відводу суддів, зміни підсудності та тяганини допущеної при розгляді справи (відображено в таблиці додаток №5).

У порівнянні з 2019  роком збільшилась кількість звернень громадян відносно таких судів:

         - Городенківський районний суд – 6 (4 – 2019 рік);

         - Рожнятівський районний суд – 3( не поступило жодного звернення у 2019 році );.

         - Снятинський  районний суд – 6 ( 2 – за аналогічний період 2019 року).

         У порівнянні з минулим звітним періодом зменшилась кількість звернень громадян відносно таких судів:

         - Івано-Франківський апеляційний суд – 18 звернень громадян (35 – 2019 рік);

         - Івано-Франківський міський суду – 10 (13 звернень – за 2019 рік);.

         - Рогатинський районний суд – не поступило жодного звернення  ( 7 – 2019 рік).

         У 2020 році не надійшло звернень від громадян чи юридичних осіб відносно необґрунтованих дій чи бездіяльності суддів чи працівників апарату наступних місцевих судів: Богородчанського, Верховинського, Болехівського  Тлумацького, Надвірнянського та Рогатинського.

Згідно даних проведеного аналізу за 2020 рік всі звернення, які надходили до апеляційного суду розглянуті з дотриманням строків, встановлених законодавством України. В незначних випадках термін розгляду звернень продовжувався у зв’язку з об’єктивними причинами (складність скарги; витрата часу на надсилання та отримання інформації по справі, тощо).  За  2020 рік відсутні звернення розгляд яких потребував понад 30 та 45 днів.

Відповідно до вимог чинного законодавства України керівництвом апеляційного суду постійно контролюється питання щодо дотримання порядку та строків розгляду звернень громадян. З працівниками апарату суду та працівниками відділу правового забезпечення та розгляду звернень громадян постійно проводяться навчання з вищевказаних питань, а також працівники самостійно удосконалюють свої компетентності з даних питань.

Згідно ст. 20 Закону звернення  громадян,  які мають встановлені законодавством пільги,  розглядаються апеляційним судом в першочерговому порядку. У  2020 році надійшло 39 звернення від пенсіонерів, інвалідів, ветеранів праці, учасників та ветеранів війни, тощо (35 – у 2019 році, 22 – за 2018 рік; 21 – за 2017 рік).

Як відобразив аналіз розглянутих звернень, наведені у них факти у більшості випадків не підтверджувались, переважна кількість звернень є необґрунтованими. У необхідних випадках головою апеляційного суду, керівником апарату та працівниками апеляційного суду, в межах наданих законом повноважень, вживались заходи для належного реагування.